• store
  • today
  • done
  • local_shipping

Vandaag besteld, vandaag in huis: welke supermarkten bezorgen supersnel?

Als je je boodschappen bestelt, hoef je tegenwoordig geen dag meer te wachten. Steeds meer supermarkten bezorgen je spullen namelijk supersnel thuis. Maar de kosten verschillen enorm per supermarkt.

Het is een opkomende trend in supermarktland: ‘vandaag besteld, is vandaag in huis’. Ook de Albert Heijn heeft zich hierbij aangesloten met hun dienst ‘Rappie’. Ze beginnen met een proef in Rotterdam, Zwolle en Utrecht, waarbij je boodschappen binnen twee uur worden bezorgd.

Ze gaan hiervoor samenwerken met Superbuddy, die al de bezorging voor verschillende supermarkten verzorgt. “Klanten maken op ons platform een account aan, en kiezen vervolgens hun eigen winkel”, zegt Laurens Geffen van Superbuddy tegen RTL Z. “De klant doet zijn boodschappen, en kiest zijn tijd. Dat wordt dan via ons systeem gepusht naar de bezorger.”

Kosten

Hoe meer boodschappen je bij Rappie doet, hoe meer bezorgkosten je betaalt. Als je onder de 30 euro boodschappen bestelt, betaal je 5 euro bezorgkosten, en dat bedrag loopt geleidelijk op. Het meeste betaal je als je voor meer dan 150 euro bestelt, dan kost het je 15 euro.

En als je naar andere supermarkten kijkt lopen de prijzen flink uiteen. Bij de PLUS worden je boodschappen bijvoorbeeld binnen 2 uur bezorgd, voor 8,50 euro. Dan maakt het niet uit hoeveel je besteedt.

Bij de Vomar ben je dan weer 4,95 euro kwijt, maar moet je minimaal voor 35 euro boodschappen doen. Ook duurt het daar langer, want je moet ongeveer zes uur wachten op je spullen. Naar mate je meer bestelt wordt het wel goedkoper: boven de 100 euro ben je nog maar 2,95 euro kwijt.

Klantenbinding

Volgens retaildeskundige Cor Molenaar doen de supermarkten dit niet voor de winst, maar is het vooral heel belangrijk voor de klantenbinding, “Er ontstaat steeds meer concurrentie en de vraag is dan hoe je dan onderscheidend kunt blijven”, zegt hij.

Ook voor de klant ziet Molenaar een voordeel, hij denkt dat mensen beter zullen nadenken over wat ze precies nodig hebben. “De klant zal niet snel meer impulsaankopen doen.”

Bron: RTL Nieuws

clear